optimalisatie metatags en titletags

Meta- en titletag optimalisatie is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Metatags zijn kleine stukjes code die aan de zoekmachine vertellen aan welk onderwerp een bepaalde webpagina is gewijd.  Daarnaast representeren deze woorden en zinnen uw website in de zoekresultaten. Metatags en titletags zijn het eerste contact tussen een ‘zoeker’ en uw website. Belangrijk dus om hier veel aandacht aan te besteden.

Wat is belangrijk bij het formuleren van meta- en titletags?

  1. Ze moeten kort en bondig zijn.
  2. Ze moeten in één keer duidelijk maken welke producten en/of diensten u aanbiedt.
  3. Ze moeten belangrijke zoektermen bevatten.
  4. Ze moeten aansluiten op het zoekgedrag van de consument.
  5. Ze moeten de zoeker verleiden om verder te lezen.
  6. Ze moeten een korte samenvatting geven van de inhoud van een website of webpagina.
  7. Ze moeten uw website neerzetten als een betrouwbare bron van informatie.

De functie van deze elementen is niet te onderschatten. Slecht geformuleerde metatags en titletags kunnen mensen afschrikken en doen besluiten om niet door te klikken. Een goed geformuleerde metatag maakt de zoeker nieuwsgierig en verleidt hem of haar om uw website te bezoeken.  

Zie uw webpagina als een boek met een inhoudsopgave. Het is gemakkelijker de juiste pagina te vinden als de hoofdstukken (titles) informatief zijn en de korte iinleidingen (metatags) helder zijn geformuleerd.