landingpages schrijven

Een landingpage is een webpagina waarop een bezoeker ‘landt’ als hij op uw advertentie, banner, nieuwsbrief of AdWord heeft geklikt. Het schrijven en structureren van een dergelijke pagina vergt een andere aanpak dan bij een reguliere pagina. Het doel van een landingpage? Bezoekers aansporen om contact op te nemen, om gegevens achter te laten of om uw product aan te schaffen in bijvoorbeeld een webshop.

Een landingpages is meestal alleen benaderbaar vanuit een externe link naar deze pagina. In de meeste gevallen zijn landingspages niet opgenomen in de menustructuur omdat zij niet in de informatiebehoefte voorzien van een reguliere bezoeker van uw website. Ze dienen puur ter ondersteuning van een specifieke campagne met een specifieke doel. Bij het schrijven van een landingpage is het van belang om vooraf antwoord te geven op een aantal vragen: Wie is uw bezoeker? Welk product wilt u verkopen? Welke informatie is voor deze bezoeker relevant? En op welke manier kan de bezoeker deze informatie gebruiken en omzetten naar een handeling zoals het kopen van een product.

  1. Stem de landingpage af op de specifieke behoefte van de bezoeker
    Een zoekopdracht representeert een bepaalde behoefte van de zoeker. Iemand die zoekt op ‘dozen kopen’ wil waarschijnlijk informatie over de prijs van ‘dozen’ en wil geen verhaal over het aantal werknemers dat u in dienst heeft.
  2. Geef informatie over uw bedrijf en diensten
    Een landingpage wordt vaak bezocht door mensen die voor de eerste keer uw website bezoeken. Vertel kort en bondig over uw bedrijf en in welke branche uw bedrijf zich begeeft.
  3. Gebruik een duidelijke call-2-action
    Het belangrijkste doel van een landingpage is dat de bezoeker actie onderneemt. Geef bezoekers daarom altijd de mogelijkheid om een actie te verrichten na het lezen van de tekst. Zowel de inhoud, vormgeving als de locatie van een call-2-action knop is belangrijk.
  4. Benadruk voordelen van uw bedrijf en/of product.
    Belangrijk is altijd om de Unique Selling Points van uw organisatie of product onder de aandacht te brengen. De concurrentie op het Internet is groot. Probeer u daarom te onderscheiden.
  5. Gebruik zoekwoorden die aansluiten op de zoekopdracht
    Zoekopdrachten vertellen meer dan u denkt. Door landingpages op de juiste manier af te stemmen op een zoekopdracht haalt u meer rendement uit deze pagina’s. Het is verstandig om een pagina af te stemmen op één zoekwoord of op een klein groepje samenhangende zoekwoorden.
  6. Besteed aandacht aan de laadtijd van uw website
    ‘Zoekers’ hebben doorgaans weinig geduld en zullen trage websites links laten liggen. Onderzoek heeft laten zien dat tienden van seconden een groot verschil kunnen maken in het bekijken of het wegklikken van een website.
  7. Kies voor een overzichtelijke lay-out.
    Een onsamenhangende tekst en een chaotische vormgeving schrikken af. Kies voor rust en alinea’s met duidelijk koppen.